Voor vele managers, coaches en leidinggevenden is de term ‘eigenaarschap’ een holle, weinigzeggende frase. De auteur van dit gemakkelijk leesbare boek laat daarentegen zien dat er binnen dat begrip enkele onderscheidbare factoren zijn, zoals het zoeken naar verbinding, het nemen van verantwoordelijkheid, rolduidelijkheid, zelfvertrouwen, lerend vermogen en pro-activiteit. Deze aspecten worden duidelijk uit de doeken gedaan en ook lees je op welke manieren eigenaarschap door mensen of groepen kan worden ondermijnd (bijvoorbeeld door middel van uitstelgedrag of het afschuiven van problemen). Het boek is heel praktisch en bevat lege pagina’s voor het maken van persoonlijke aantekeningen. Zonder twijfel kunnen velen, zowel leidinggevenden als mensen zonder leidinggevende taken, hun voordeel doen met de vele (deels vanzelfsprekende) tips die in dit boek worden beschreven. Mooi vormgegeven uitgave die goed past bij management-development trajecten. De invulpagina’s vormen geen belemmering voor bibliotheek gebruik.
Recensent: Mr. P.C. van Schelven