Welkom in onze webshop
Over de uitgeverij


goudsesingel 194
3011 KD rotterdam
(010) 477 85 25

rozenlaan 1
4835 PB breda
(076) 520 48 60



    De opstart van Het Peutercollege

    De opstart van Het Peutercollege

    Een procesevaluatie
    Kinderen uit achterstandswijken hebben vaak een ontwikkelingsachterstand op het moment dat zij naar de basisschool gaan. Deze achterstand is een gevolg van de sociaal maatschappelijke context waarin ze thuis zijn opgegroeid, bijvoorbeeld in een groot gezin met weinig middelen en/of laag opgeleide ouders die mogelijk de Nederlandse taal niet goed beheersen. Het Peutercollege heeft als doel deze achterstand bij Rotterdamse kinderen weg te werken. Dit nieuwe initiatief onderscheidt zich van peuterspeelzalen, voorscholen en kinderdagverblijven door een intensief voorschools leerprogramma aan te bieden speciaal voor 2- en 3-jarigen. Daarnaast wordt er relatief hoog opgeleid personeel ingezet en ligt de focus ook op het betrekken van ouders bij het leerproces van de peuters.

    Het Verwey-Jonker Instituut heeft de opstart van Het Peutercollege gevolgd en het opstartproces geëvalueerd. Dit rapport is de eerste tussenevaluatie. Zo zijn de kernelementen van Het Peutercollege hierin opgenomen, maar ook de ervaringen van betrokken ouders, medewerkers en kinderen. Zij waren veelal positief. Momenteel voert het instituut vervolgonderzoek uit, zowel naar het proces en ervaringen als naar de effecten van Het Peutercollege op de ontwikkeling van de kinderen.
    Deel met:        |   Doorsturen
    auteur:Marjolijn Distelbrink, Trees Pels
    isbn:978-94-92077-004
    genre:
    bindwijze:softcover
    aantal pagina’s:84
    afmeting:22 x 28 cm
    illustraties:ja
    verkrijgbaar:
    verkoopprijs:17,95

    Over de auteurs

    Marjolijn Distelbrink
    Dr. Marjolijn Distelbrink is sinds 2007 als senior onderzoeker verbonden aan het Verwey-Jonker Instituut. In deze functie heeft zij zich gespecialiseerd in onderzoek naar (de organisatie en uitvoering van) professionele ondersteuning van opvoeders bij de opvoeding en ontwikkeling van kinderen. Thema’s die zij in de afgelopen jaren onder meer onderzocht waren: alleenstaand moederschap, vaderschap en opvoeden na huiselijk geweld.
     
    Trees Pels
    Dr. Trees Pels is sinds 2002 werkzaam als senior onderzoeker en adviseur van de Themagroep Multiculturele Vraagstukken. Sinds 2009 is zij daarnaast bijzonder hoogleraar Opvoeden in de multi-etnische stad aan de Vrije Universiteit.
    Deze website van Trichis maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie