Welkom in onze webshop
Over de uitgeverij


goudsesingel 194
3011 KD rotterdam
(010) 477 85 25

rozenlaan 1
4835 PB breda
(076) 520 48 60



    Een goeie bakker

    Een goeie bakker

    De bedrijfsgeschiedenis van Van der Meer & Schoep Brood en Banket

    Gerard Schoep vestigt in 1868 zijn bakkerij aan de ’s-Gravenweg in Rotterdam Kralingen. De gebroeders Piet en Jan van der Meer openen jaren later, aanvankelijk los van elkaar, een bakkerij aan de Oudaenstraat en aan de Crooswijkseweg. In 1908 besluiten zij om samen te gaan werken onder de naam Gebr. Van der Meer. Op 1 december 1917 richten de broers een naamloze vennootschap op waar Gerard Schoep zich later bij aansluit. Van der Meer & Schoep is geboren. De jaren die volgen worden gekenmerkt door groei. Er worden fusies aangegaan met andere bakkers en het aantal bakkerijen, winkels en broodwijken neemt gestaag toe.


    De crisis in de jaren dertig en de Tweede Wereldoorlog zorgen voor stagnatie. Bij het bombardement op Rotterdam worden twee bakkerijen en negen winkels verwoest. Onder het motto "we treuren niet meer, wij bouwen alweer” begint het bedrijf binnen een maand na de verwoesting met de wederopbouw. Tijdens de bezetting stijgt het aantal winkels al uit boven het aantal dat het bedrijf voor de oorlog bezat. Na de bevrijding begint de grote opmars. Door de verder gaande mechanisatie en automatisering is Van der Meer & Schoep in staat om eind jaren vijftig een nieuwe moderne bakkerij te bouwen in de Spaanse Polder. De kleine bakkerijen worden gesloten. In de loop van de jaren zestig ontstaan grote supermarkten. Door gewijzigde wetgeving verdwijnt het exclusieve recht voor de bakker om brood te verkopen. Klanten voelen zich niet langer verbonden met een bepaalde bakker. De verkoop aan huis wordt te duur en verdwijnt langzaam maar zeker uit het straatbeeld. Er ontstaan merknamen om brood te verkopen langs andere kanalen dan de eigen broodwinkels.


    Van der Meer & Schoep brengt King Corn op de markt. Televisiereclame maakt het mogelijk om het merkbrood onder de aandacht te brengen van een veel grotere klantenkring buiten het eigen verzorgingsgebied. Aan bakkers in het land wordt de mogelijkheid geboden om ook King Corn te gaan bakken. Dit leidt tot een intensievere samenwerking. De King Corn bakkerijen gaan deel uitmaken van de Meelfabriek der Nederlandse Bakkerij en worden centraal aangestuurd. Uit efficiency overwegingen wordt gekozen voor een uniform winkelbeeld in het hele land. Dat is het moment dat de naam Van der Meer & Schoep van de winkelpui verdwijnt en dat het bedrijf uitsluitend doorgaat als productiebedrijf.

    Deel met:        |   Doorsturen
    auteur:Aad Koster
    isbn:9789492077929
    genre:Non fictie
    bindwijze:hardcover
    aantal pagina’s:360
    afmeting:21 x 26 cm
    illustraties:ja
    verkrijgbaar:27-11-2017
    verkoopprijs:29,95

    Over de auteur

    Aad Koster

    Aad Koster (1947) is geboren en getogen Rotterdammer. Zijn vader heeft hem de liefde voor Rotterdam meegegeven. Na zijn studie Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam werkte hij ruim 25 jaar op diverse managementfuncties binnen werkmaatschappijen van de voormalige Koninklijke Bijenkorf Beheer, onderbroken door een kort dienstverband bij het Sint Franciscus Gasthuis in de functie van Hoofd Personeelszaken. Sinds 2008 is hij bestuurslid van het Historisch Genootschap Roterodamum. Als voorzitter van de Historische Commissie van het Sint Franciscus Gasthuis heeft hij de coördinatie gehad bij het samenstellen van het gedenkboek dat in 2012 is uitgegeven ter gelegenheid van het 120-jarig bestaan van het Rotterdamse Gasthuis.

    Deze website van Trichis maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie